DRODZY CZYTELNICY,
w tym trudnym czasie spieszymy poinformować Was, że Wiadomości Handlowe – największy i najbardziej opiniotwórczy miesięcznik dla sektora handlu i dystrybucji FMCG – ukazują się bez jakichkolwiek zakłóceń. Żebyście mogli jednak jak najbardziej produktywnie wykorzystać czas podczas pracy w systemie home-office, postanowiliśmy udostępnić Wam najnowszy, marcowy numer WH również w wygodnym formacie eWydania.
Od lat rzetelnie opisujemy otaczającą nas rzeczywistość i otoczenie biznesowe, dlatego nie mogliśmy w tym numerze nie odnieść się do epidemii koronawirusa, która na naszych oczach wywraca do góry nogami modele biznesowe wielu firm. Niektóre z tych zmian zostaną z nami na stałe. Dla handlu pandemia i jej skutki są bolesną lekcją. Z całą siłą ujawniła ona chociażby krytyczne punkty w łańcuchach dostaw i pokazała jak w kryzysowych sytuacjach zachowują się konsumenci. Wykreowała również nowe nawyki zakupowe, płatnicze, w zakresie bezpieczeństwa i higieny czy wreszcie dała potężny impuls rozwojowy kanałowi e-grocery.
Część detalistów będzie się teraz zapewne starać nawiązać lub rozszerzyć współpracę z polskimi producentami. W takich okolicznościach szczególnie ważną rolę odgrywa dywersyfikacja dostaw. Polskie firmy – wobec potencjalnych ograniczeń w eksporcie – także będą szukać odbiorców na naszym podwórku. Dla rodzimych producentów (szczególnie mniejszych i średnich) to, co dzieje się obecnie na świecie (i w Polsce) może być niepowtarzalną szansą na „wskoczenie na sklepową półkę” w sieciach, które w ogóle nie brały ich dotąd pod uwagę.
Zresztą wymuszą to sami konsumenci, którzy w erze postkoronowirusowej staną się bardziej nieufni, a bezpieczeństwo i pochodzenie produktów (szczególnie spożywczych) będą dla nich kluczowe przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Z badań jednoznacznie wynika, że regionalne wyroby są od zawsze synonimem najwyższej jakości. Po zwalczeniu epidemii określenie „patriotyzm zakupowy” może nabrać zdecydowanie głębszego i wieloaspektowego znaczenia.
Polecam Państwa uwadze artykuły bezpośrednio związane z funkcjonowaniem sklepu spożywczego w okresie pandemii COVID-19:
W OBLICZU EPIDEMII HIGIENA JEST PRIORYTETEM
Ministerstwo Rozwoju opublikowało wytyczne dla placówek handlowych i usługowych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Detaliści zaniepokojeni są tym, że w sytuacji szerzącej się epidemii to właśnie oni najbardziej narażeni są na zakażenie.
KORONA-KRYZYS: JAKIE PRAWA MA PRACODAWCA?
W ostatnich tygodniach pracodawcy muszą się zmierzyć z zupełnie nową dla nich sytuacją, jaką jest szerząca się epidemia koronawirusa i wprowadzony w związku z tym stan epidemii. Nie działają szkoły i przedszkola, a wiele osób pracuje zdalnie. Jakie prawa przysługują pracodawcom w tym szczególnym okresie, a jakie mają obowiązki?
BEZ POMOCY ZE STRONY PAŃSTWA WIELE FIRM ZBANKRUTUJE
Eksperci przewidują, że bez pomocy ze strony państwa wiele małych i średnich przedsiębiorstw, również działających w branży detalicznej, nie poradzi sobie w sytuacji drastycznego spadku przychodów spowodowanych koronawirusem. Co dalej?
Oprócz garści najświeższych informacji z sektora handlu, dotyczących m.in. takich sieci, jak:
i wiele innych.
Nie zabrakło również miejsca dla unikalnych, praktycznych informacji dotyczących najnowszych trendów, danych sprzedażowych, strategii producentów oraz planowanych kampaniach reklamowych i nowościach produktowych liderów takich kategorii FMCG, jak:
Zachęcam również do zapoznania się z obszerną fotorelacją z Kongresu Mięsnego 2020, który odbył się kilka tygodni temu w Warszawie. Oprócz najświeższych prognoz dla rozwoju tego sektora i opinii kluczowych menadżerów znajdziecie tam Państwo również informacje o laureatach konkursu Najlepsze Stoisko Mięsno-Wędliniarskie 2020. Warto zobaczyć co mają do zaoferowania najlepsi z najlepszych!
Wszystkich, którym bliskie są nowe technologie, powinien zainteresować fotoreportaż z prototypowego sklepu, który Jeronimo Martins prowadzi w Portugalii:
CZY TAKA BĘDZIE BIEDRONKA BEZ KASJERÓW?
Oraz relacja z największych targów wyposażenia sklepów EUROSHOP 2020: prawdziwe święto nowinek technologicznych w dedykowanych szeroko rozumianemu sektorowi handlu.
Trudno wyobrazić sobie świadomego właściciela sklepu czy menadżera, którego nie interesują zmiany w prawie, bezpośrednio lub pośrednio przekładające się na funkcjonowanie biznesów, za które odpowiadają. Polecamy Państwa uwadze artykuły:
RZĄD POCHYLIŁ SIĘ NAD FRANCZYZĄ
Wiceminister sprawiedliwości Michał się z franczyzobiorcami prowadzącymi sklepy i rozmawiał z nimi „o patologiach związanych z umowami franczyzy”. Czy powstanie specjalna ustawa regulująca funkcjonowanie systemów franczyzowych.
CZY KASJER MA OBOWIĄZEK WYDAWANIA RESZTY?
Chociaż żadna regulacja nie nakłada na sprzedawcę obowiązku posiadania drobnych, to dobry zwyczaj, dbałość o klienta i własny interes nakazuje przygotowanie kasy do wydawania reszty, a w razie potrzeby umożliwienie zapłaty w inny sposób.
(BEZ)PŁATNE PARKOWANIE PRZY DYSKONTACH
W 2019 roku do UOKiK dotarło ponad sto sygnałów dotyczących parkingów m.in. przy sklepach Biedronka, Lidl i Aldi. O nieprawidłowościach informowali również rzecznicy konsumentów. Jaki jest status przysklepowych parkingów?
BĘDZIE OSTRZEJSZY NADZÓR NAD BEZPIECZEŃSTWEM ŻYWNOŚCI
Od 1 lipca br. kontrolą jakości żywności zajmie się jedna wyspecjalizowana instytucja – Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno- Spożywczych. Czy zmiany rzeczywiście poprawią nadzór nad bezpieczeństwem żywności?
Te i wiele innych problemów opisujemy w marcowych Wiadomości Handlowych.
Życzymy udanej lektury!
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.