Zmiany na rynku franczyzy, dyskonty na rozdrożu, handel w 15-minutowym mieście, problemy kanału e-grocery - to tylko niektóre tematy, jakie poruszamy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych" (nr 1/2024). W magazynie znajdziecie również wywiady z Dominikiem Brannym, prezesem Makro Cash and Carry Polska, Wiesławem Rozłuckim, wieloletnim prezesem warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych i dr Martą Ziółkowską ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Sprawdź, co jeszcze znajdziesz w nowym numerze magazynu.
O czym piszemy w najnowszym numerze "Wiadomości Handlowych"?
- W wywiadzie numeru Dominik Branny, prezes Makro Cash and Carry Polska, opowiedział Łukaszowi Stępniakowi o scenariuszach dla rynku hurtowego i franczyzy, strategii asortymentowej, transformacji cyfrowej oraz możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji z Grupie Metro
- Tematem numeru jest franczyza, której przyjrzeliśmy się od różnych stron. Znajdziecie u nas m.in. ranking 30 największych sieci spożywczych tego rodzaju (a także ajencyjnych, agencyjnych i partnerskich) oraz analizę rynku autorstwa Tomasza Kolmasiaka
- O tym, w jakiej kondycji znajduje się obecnie franczyza i co ją czeka w najbliższych latach, rozmawialiśmy z dr Martą Ziółkowską ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Zachęcamy do lektury wywiadu przeprowadzonego przez Pawła Jachowskiego
- Przyjrzeliśmy się również konceptom, jakie niedawno pojawiły się na rynku franczyzy spożywczej, bądź w ostatnim czasie zostały udoskonalone. Przeanalizowaliśmy takie projekty, jak Moje Sklepy (Eurocash), Odido Elevate (Makro), Potager City (Carrefour), Żabka Non Stop, Market Plus (GK Specjał), Żabka w formacie wyspy handlowej, odświeżony Relay, 1Minute Smacznego! oraz Lewiatan Express
- Zdobycie i utrzymanie pracownika w sklepie w czasach rekordowo niskiego bezrobocia jest problemem dla wielu franczyzobiorców. Sprawdziliśmy, jak sieci franczyzowe starają się odpowiedzieć na to wyzwanie
- Technologie wcale nie muszą być piętą achillesową sklepów franczyzowych. Wręcz przeciwnie! Wyzwaniem bywa jednak sam proces transformacji technologicznej tego typu placówek. Sprawie przyjrzał się Michał Kokoszkiewicz
- Przez ile lat można być prezesem dużej sieci handlowej w Polsce? 3, 5, a może 10? Magda Głowacka skompilowała dla Was listę "długodystansowców" w handlu. Spoiler: tylko nieliczni objęli tekę prezesa (i do dziś pozostali na tym stanowisku) zanim ukazał się pierwszy numer "Wiadomości Handlowych"
- Koncepcja 15-minutowego miasta znana jest już od wielu lat, ale ostatnio zyskuje na popularności. Jak trend ten wpłynie na funkcjonowanie sieci handlowych, e-commerce i rynku delivery? Dowiecie się z lektury artykułu Konrada Kaszuby
- W felietonie Pawła Jachowskiego przeczytacie o głupawce cenowej, na którą zachorowały sieci handlowe. Lektura (nie) tylko dla fanów etykiet cenowych skomplikowanych do granic możliwości
- Branże spożywcza i handlowa domagają się zmian w ustawie o systemie kaucyjnym. Które postulaty mogą spotkać się z przychylnością nowego rządu i większości parlamentarnej, a które nie? Sprawę przeanalizował Michał Kokoszkiewicz
- Zanim Biedronka wystartowała z nowym e-sklepem spożywczym, trzech ważnych graczy z rynku e-grocery wycofało się z niektórych miast, a jeden opuścił Polskę. Analizujemy, dlaczego nie sprawdziły się optymistyczne prognozy rozwoju e-handlu żywnością w Polsce i zastanawiamy się, co dalej
- Rok 2024 r. może być przełomowy dla sektora foodtech w Polsce. Z czego wynikać będzie oczekiwany progres? Tematowi przyjrzał się Łukasz Rawa
- Co dalej z Krajowym Systemem e-Faktur, którego pełne wdrożenie zostało po raz kolejny odroczone? Zastanawiamy się, czy spółki z branży FMCG są już gotowe na zmiany i ile zapłacą za wdrożenie KSeF
- O obecności spółek z branży handlowej, spożywczej i napojowej na GPW rozmawialiśmy z Wiesławem Rozłuckim, założycielem i wieloletnim prezesem warszawskiej giełdy, a obecnie doradcą strategicznym Rothschild & Co. Przeczytajcie wywiad Łukasza Stępniaka, by dowiedzieć się, czy zdaniem W. Rozłuckiego sieci handlowe pasują do giełdy
- Jak trafić do klientów mieszkających na terenach wiejskich? Czym różnią się zachowania zakupowe tej grupy konsumentów od zachowań pozostałej części populacji? Dowiecie się z lektury artykułu Magdy Głowackiej
- Za każdym razem, gdy Żabka wydaje się "zbliżać do ściany" w zakresie rozwoju, sieć zaskakuje rynek premierą nowego formatu handlowego. W ostatnim czasie firma zaprezentowała cały szereg nowych pomysłów na dalszy rozwój biznesu. Ich potencjałowi przyjrzał się Michał Kokoszkiewicz
- Marki własne zagarnęły już dla siebie ponad 20 proc. rynku FMCG w Polsce. Czy to wszystko, na co je stać? Odpowiedź znajdziecie w artykule Magdaleny Stosio-Róg
To nie wszystko! Co jeszcze znajdziecie w najnowszym numerze "WH"?
- Sebastian Rennack z Aletos Retail Advisory przyjrzał się tematowi rentowności dyskontów i doszedł do nieoczywistych wniosków
- Paweł Wasilewski z Future Mind podzielił się wrażeniami na temat tego, co zobaczył podczas tegorocznej konferencji NRF Retail’s Big Show w Nowym Jorku. Z lektury tekstu dowiecie się, czy handel w Polsce powinien się już szykować na kolejną rewolucję technologiczną
- Urszula Dziekańska i Marta Rybicka z IQS przyjrzały się strukturze wydatków młodych konsumentów i przybliżyły trendy widoczne wśród tej grupy klientów
- Piotr Gawin z NIQ przeanalizował sprzedaż wędlin w Polsce i wskazał, jakie segmenty tego rynku radzą sobie najlepiej, a jakie nieco gorzej
- Wydatki polskich konsumentów na produkty plant-based omówił Grzegorz Mech z GfK
- Hubert Hozyasz z CMR przyjrzał się trendom na rynku produktów nikotynowych i wskazał, jakie wyroby okazały się przebojem minionego roku
- Jeśli burza na Morzu Czerwonym nie ucichnie, możemy mieć do czynienia z brakami towarów oraz wzrostem ich cen - ostrzega dr hab. Arkadiusz Kawa w tekście z cyklu "Kawa na ladę"
- A na deser - felieton Konrada Kaszuby o "dziurze w convenience" (nawet nie próbujcie zgadywać, o co chodzi, bo z pewnością Wam się to nie uda)
Zachęcamy do lektury!
Oferujemy wartościową wiedzę merytoryczną niezbędną przy podejmowaniu decyzji w handlu. Od analiz całości rynku, przez analizę konkurencji, aż po analizy poszczególnych kategorii pomagamy w codziennej pracy managerów polskiego handlu.
Wydawnictwo Gospodarcze jest firmą komunikacji B2B, działającą w strukturach międzynarodowych. Zajmuje się dostarczaniem praktycznych i aktualnych informacji gospodarczych za pomocą wydawanych czasopism biznesowych, portali specjalistycznych oraz konferencji w obrębie branży spożywczej i kosmetycznej.